W wielu dużych i małych firmach jednym z największych problemów jest komunikacja wewnętrzna, a najczęściej brak jej zupełnie. Niestety nie ma jednego przepisu na opracowanie idealnego obiegu firmowych informacjiinformacji ale wiadoma jest za to jedna bardzo ważna sprawa. Praktycznie wszystkie problemy jakie wynikają z komunikacji której nie ma mają swoje konsekwencje, a z kolei to przekłada się na wymierne straty pieniężne.
Problemy komunikacyjne w firmach wynikają z wielu różnych rzecz i w praktyce wcale łatwo nie jest wskazać jaką pojedynczą przyczynę takiego stanu rzeczy. Warto jednak poznać, które z nich najczęściej się pojawiają, przede wszystkim żeby dobrze wiedzieć, jakie zagrożenia mogą w firmie wystąpić, ale również po to, aby umieć na nie właściwie zareagować.
Wiele problemów z komunikacją nie będzie od razu widoczna, a dopiero po dłuższym czasie. Nie wszystkie też muszą wystąpić w każdej organizacji, to zależało już będzie od konkretnego przypadku. Przeważnie zacznie występować chaos organizacyjny, który staje się powodem sporego marnowania czasu przez ludzi, którzy nie będą dobrze wiedzieć jakie są ich zadania.
Może się także zmniejszyć całkowita efektywność firmy. Nieodpowiednio podejmowane decyzje, znacznie wolniejsze procesy oraz chaos w działaniach sprawiają, że wszystko idzie w znacznie wolniejszym tempie niż ktoś by chciał. Jeśli dodatkowo klienci będą otrzymywać sprzeczne przekazy, to w końcu taka sytuacja taka zakończyć się może stratą dobrego wizerunku.
Jeśli się więc zobaczy któreś pokazane symptomy w firmie, w której się pracuje, to warto podjąć reakcję, im zostanie to szybciej zrobione tym szybciej będzie można wdrożyć {jakiś naprawczy program|jakieś programy naprawcze|. Również tutaj nie da się podać jednej prostej recepty na poradzenie sobie z komunikacyjnymi problemami, gdyż każda z firm działa nieco inaczej i potrzebne jej będą zupełnie inne rzeczy.
Najważniejsze jest w takim przypadku precyzyjne przeanalizowanie różnych sposobów oraz metod komunikacyjnych. Dobrym pomysłem jest także zorganizowanie regularnych spotkań kierowników działów, na jakich można będzie omawiać bieżące wydarzenia w firmie. Z kolei w dużych firmach bardzo dobrze doskonale będzie się sprawdzała osoba odpowiedzialna za komunikację wewnętrzną, dzięki jej obecności można oszczędzić licznych kłopotów na tej płaszczyźnie.