Najczęstsze błędy jakie się popełnia podczas procesu rekrutacji.

{Odpowiednia realizacja rekrutacji nie należy do prostych rzeczy, jak niejednej osobie się wydaje. Wybranie niewłaściwego kandydata przynosi za sobą sporo niezbyt pożądanych rezultatów, włącznie z koniecznością zwolnienia takiej osoby i rozpoczęciem szukania kogoś od nowa. Z tego też powodu powinno się poznać podstawowe zasady, dzięki jakim ryzyko pomyłki będzie znacznie mniejsze.

Jedną z głównych pomyłek, które robią osoby przeprowadzające rekrutację, jest traktowanie w nieobiektywny sposób zapraszanych kandydatów i podejmowanie końcowej decyzji jeszcze przed rozmową, na podstawie dokumentów. W szczególności problem ten pojawia się, gdy rekrutacja ma być prowadzona tylko przez jedną osobę, wówczas bardzo łatwo o mniejszy obiektywizm i mimowolne faworyzowanie niektórych osób.

Najlepiej jest, jeśli niektóre rozmowy zostaną przeprowadzone przez co najmniej dwie osoby, z jakich jedną z nich warto żeby był ktoś mający odpowiednią wiedzę merytoryczną. Pozwoli to na wykluczenie tego typu sytuacji, gdy pracownik odpowiedzialny za rekrutację niewłaściwie oszacuje kompetencje danego kandydata.

Bezwzględnie także trzeba unikać zbyt szybkiego działania, wybieranie kandydatów na siłę tylko i wyłącznie z tego powodu, że zmieścić się trzeba w wyznaczonym terminie nie będzie odpowiednią opcją. Bardzo łatwo jest wtedy o pochopną decyzję, jaka ostatecznie będzie bardzo kosztowna dla firmy.

Raczej nie należy też ulec początkowemu wrażeniu, taki właśnie błąd także często występuje przy rekruterach z małym doświadczeniem, którzy na co dzień takimi sprawami mało się zajmują. Podczas rozmowy niekiedy może się pojawić przesadne interpretowanie postawy potencjalnych kandydatów i niezauważanie ważnych dla końcowego wyboru sygnałów wysyłanych przez nich.

Żeby zmniejszyć szanse na pomyłkę przy rekrutacji powinno się trzymać paru reguł. Na pewno bardzo ważne jest należyte przygotowanie się do każdej rozmowy, robienie ich nie samodzielnie, ale w zespole, i skupianie się na opracowanym wcześniej planie. Przez to dużo łatwiej będzie odrzucić nieodpowiednie osoby i wybrać te, które najlepiej będą spełniać kryteria.