W czasie gier decyzyjnych potrzeba udzielać informacji wrotnej na temat osiągniętych efektów przez grupę. Na tym blogu opiszę, dlaczego to robić.
Czym jest informacja zwrotna? Naukowcy zauważyli, że dostarcza informacji na temat kompetencji, działania i praktycznych kwalifikacji ocenianego pracownika biorącego udział w projekcie szkoleniowym – i robi to w bardzo wysublimowany sposób. Oceniany pracownik, który jest na szkoleniu zachowuje pozytywny stosunek do siebie, wykonywanej pracy oraz doradcy, który diagnozuje zachowanie pracownika. Obserwator skłania pracownika do kolejnego kroku na ścieżce doskonalenia. Zobacz też tu: Gry Szkoleniowe
Całkiem fajnym ćwiczeniem na głęboką świadomość, jak warto formułować feedback, było dla mnie zastanowienie się, w jaki sposób się zachowujemy – chodzi o powiązanie feedbacku z kształtowaniem relacji z pracownikami w rozumieniu trzeciej potrzeby w drabinie Maslova.
Znajdziesz dokładne wskazówki pomagające w formułowaniu informacji zwrotnych, gdy planujesz grę lub symulację.
Chcesz uświadomić sobie jak reagujesz na feedback? Odpowiedz na kolejne zagadnienia.
– Biernie słuchasz zdania coacha na temat własnego działania?
– Starannie analizujesz, o czym jest wymiana zdań, próbując analizować omawiany temat z punktu widzenia tej właśnie strony rozmowy?
– Analizujesz pozytywne oraz złe strony modyfikacji własnego działania?
– Spokojnie dyskutujesz o tym, co sądzisz o opinii drugiej osoby?
– Wspólnie z napotkanym dyskutantem uzgadniasz wasze aktywności?
– Zabiegasz o wsparcie, kiedy uważasz to za korzystne?
– Jesteś wdzięczny za komunikat zwrotny?
Bądź naprawdę szczery. Domyślam się, że mogło być równie wiele odpowiedzi ”nie zgadzam się”, i na ”zgadzam się”. Poznając różne stanowiska, nietrudno zdać sobie sprawę z wielu trudności w odbiorze informacji zwrotnych.
Jeszcze jedna istotna kwestia: czy dobrze jest rozumieć krytykę? W tym miejscu prezentuję kilka zasad.
Zachowaj zrównoważony rozwój.
Wychwytuj feedback.
Zwracaj uwagę na człowieka, który przemawia do ciebie.
Nie poniżaj.
Nie tłumacz, że rozmówca bywa niekompetentny.
Nie ubliżaj.
Nie interpretuj zbytnio słów.
Nie skręcaj z tematu dyskusji.
Nie próbuj znaleźć złych motywacji.
Pokaż, że zrozumiałeś twój błąd.
Rafał Słonimski
Autor tego wpisu jest absolwentem wydziału zarządzania Uniwersytetu Białostockiego i studiów podyplomowych z dziedziny promocji i reklamy. Posiada tytuł Coacha Konkurencyjności FTO. Zawodowo realizuje się w Rybniku. Od osiemnastu lat uczy i opracowuje gry odnoszące się do przedsiębiorczości w branży „farmaceutyka”.
O NASZYM BLOGU:
Gry Strategiczne
Warsztaty sprzedażowe
Gry tworzone na miarę
Komunikacja międzykulturowa
symulacje Kaizen
Rozwiązywanie konfliktów
Szkoła dla trenerów
Podręczniki dla coachów